Nieuwe klanten trekken met een gratis bedrijfsprofiel op Google

Search Engine Optimization is niet meer weg te denken uit de huidige online marketingstrategieën. Voor een goede vindbaarheid in zoekmachines zoals Google is geoptimaliseerde content essentieel. Toch is er één stap die ik je aanraadt om te nemen voordat je aan het werk gaat met SEO-content en Google Ads. Het creëren en optimaliseren van een gratis bedrijfsprofiel in Google.

Staat jouw onderneming al in Google Maps?

Als je al langer een eigen onderneming met een website hebt, is de kans groot dat je bedrijfsprofiel al wordt weergegeven in Google Search en Google Maps. Ben je net een bedrijf gestart, dan is de snelste manier om je profiel te lanceren door met een Google-account in te loggen op Google My Business en een verificatiecode aan te vragen. Deze wordt per post verzonden en het kan tot elf dagen duren voordat je hem ontvangt. Daarna kun je gebruikmaken van alle gratis functionaliteiten van Google My Business!

Voordat je begint aan SEO en online adverteren: creëer en optimaliseer je bedrijfsprofiel op Google My Business Klik om te Tweeten

Waarom is het nuttig om een bedrijfsprofiel te creëren en te optimaliseren?

Een bedrijfsprofiel op Google geeft je de mogelijkheid om grotendeels zelf te bepalen wat mensen zien wanneer ze naar je bedrijf zoeken. We zetten de drie belangrijkste reden voor het optimaliseren van je bedrijfsprofiel op een rijtje.

1. Bepaal zelf wat mensen die naar je bedrijf zoeken te zien krijgen

De uitstraling van je bedrijf is belangrijk. Met je Google My Business-profiel upload je onbeperkt de beste foto’s van je bedrijf of product. Daarnaast is het mogelijk om uitgelichte producten toe te voegen en kun je nieuwsberichten plaatsen. Zo creëer je snel en eenvoudig de online identieit die jij wilt.

2. Ga het gesprek aan met bezoekers en klanten

Klanten kunnen op je bedrijfspagina reviews achterlaten die helpen om anderen te overtuigen van de waarde van jouw product of dienst. Bovendien kun je door te reageren op reviews in gesprek gaan met je klanten, en zo een persoonlijke touch aan je bedrijfsvoering geven.

3. Ontdek hoe mensen je bedrijf vinden

Via Google My Business ontdek je gemakkelijk hoe mensen je vinden en waar ze vandaan komen. Via de inzichten kom je meer te weten over je doelgroep en kun je hierop inspelen. Zo krijg je te zien hoe vaak er op je sitelink wordt geklikt en hoeveel mensen er de afgelopen maand op je bedrijfsprofiel terecht zijn gekomen.

Bovendien geeft Google aan welke foto’s het populairst zijn en hoe vaak je via je bedrijfspagina wordt gebeld. Een van de nuttigste inzichten is de weergave van zoekopdrachten die zijn gebruik om jouw bedrijf te vinden. Zo zien we bij WordPresence dat onze bezoekers veelal zoeken op ‘online marketing’.

Bonustip!

Gebruik als bedrijfsnaam niet enkel de naam van je bedrijf, maar ook de branche waarin je werkt of het product dat je verkoopt. Zo staat WordPresence op Google aangegeven als ‘WordPresence Online Marketing’, wat ervoor zorgt dat we beter gevonden worden wanneer mensen zoeken op ‘online marketing’.

Is het tijd voor een betere online vindbaarheid met jouw unieke bedrijfsprofiel op Google? Met de uitleg in deze blog hopen we je goed op weg te helpen. Heb je vragen of wil je advies over hoe je jouw online positie nog verder kan versterken, dan helpen we je graag.